高级搜索 高级搜索
106

Wojciech KOSSAK (1856-1942), Fragment panoramy „Berezyna”, ok. 1896

add 您的笔记 
拍品说明
估计: 168 547 - 213 493 EUR
olej, płótno dublowane; 144 x 218 cm;
sygn. l. d.: W. KOSSAK.

Historia tworzenia malarskich panoram sięga aż XVIII wieku, a już u schyłku XIX wieku cieszyły się ogromną popularnością. Tradycja ta początkowo kwitła na terenie Wielkiej Brytanii, Szwajcarii czy Holandii. Jej recepcja na polskim gruncie została nacechowana silnym wydźwiękiem patriotycznym, gdzie pod pretekstem uznania dla zaborców podkreślano męstwo i odwagę polskich żołnierzy, w przypadku bitwy pod Berezyną służących pod sztandarem napoleońskim oraz pamiętnych zrywów narodowych.
Po ogromnym sukcesie Panoramy Racławickiej, upamiętniającej 100. rocznicę insurekcji kościuszkowskiej, a zaprezentowanej pierwszy raz w 1894 roku, Wojciech Kossak zapewnił sobie rozgłos i sławę wybitnego batalisty. Już we wrześniu 1894 roku zostało powołane konsorcjum, pod kierunkiem Juliana Fałata oraz Wojciecha Kossaka, którego celem było namalowanie kolejnej panoramy. Jako temat wybrana została przeprawa wojsk napoleońskich przez Berezynę, 28 listopada 1812 roku. Malarze stworzyli projekt kompozycyjny podzielony na cztery części: Mosty na Studziance, Wzgórze Stachowej,
Szarża szwoleżerów, palenie sztandarów na tle wsi Bryl oraz Cmentarz, biwak starej gwardii na tle w oddali Wesołowo i błota Berezyny. Wojciech Kossak był odpowiedzialny za bogate pole figuralne, natomiast Fałat podjął się malowania krajobrazu pokrytego tak rozumianym przez niego śniegiem. Do współpracy zaproszeni zostali Michał Wywiórski, Antoni Piotrowski, Kazimierz Pułaski i Jan Stanisławski. Prace nad dziełem trwały 16 miesięcy. Pierwszy etap miał miejsce w krakowskiej pracowni Wojciecha Kossaka, następny w berlińskiej, gdzie również odbyła się pierwsza prezentacja monumentalnej kompozycji dnia 1 kwietnia 1896 roku. Panorama osiągnęła ogromny sukces. Wystawiana była również w Warszawie, Kijowie i Moskwie, za każdym razem przyciągając tysiące osób. Niestety, tak jak w wielu innych przypadkach, z powodu osłabnięcia zainteresowania panoramami oraz zatargu między Julianem Fałatem i Wojciechem Kossakiem, dzieło zostało pocięte na części. Od 1907 roku Kossak podmalowywał i uzupełniał jego części, także zmieniając partie pejzażu tak, aby jak najbardziej wyeliminować fragmenty malowane przez Fałata. Powstałe w taki sposób oddzielne obrazy mógł już sprzedawać, jako w pełni jego dzieła.

(oprac. na podstawie: )
拍卖
默售
gavel
日期
25 八月 2023 CEST/Warsaw
date_range
起始价
-
估计
168 547 - 213 493 EUR
查看次数: 734 | 收藏: 3
拍卖

Rempex

默售
日期
25 八月 2023 CEST/Warsaw
竞价过程

所有物品将被竞价拍卖

本次拍卖的现场竞价在外部网站中进行。请对所选拍品设置限额,以参与竞价。其将发送给拍卖组织者。
拍卖费
20.00%
竞价幅度
  1
  > 100
  2 000
  > 200
  5 000
  > 500
  10 000
  > 1 000
  20 000
  > 2 000
  50 000
  > 5 000
  100 000
  > 10 000
  200 000
  > 20 000
  500 000
  > 50 000
 
规章
关于拍卖
FAQ
关于卖家
Rempex
联系方式
Dom Aukcyjny Rempex (Sztuka dawna)
room
ul. Karowa 31
00-324 Warszawa
phone
+48 669 222 259
营业时间
星期一
11:00 - 19:00
星期二
11:00 - 19:00
星期三
11:00 - 19:00
星期四
11:00 - 19:00
星期五
11:00 - 19:00
星期六
关闭
星期天
关闭
keyboard_arrow_up